نظر مراجع درباره غسل ميت با دستگاه

در شريعت اسلام غسل ميت «شستشوي انسان از دنيا رفته طبق آداب اسلامي» از اعمال بسيار مهم است تا جايي که مراجع عظام تقليد در رساله هاي توضيح المسائل آورده اند: واجب است ميت مسلمان را پس از پاک کردن و شستن بدن او از آلودگي‌ها و نجاست‌ها به ترتيب سه غسل دهند.

اول: غسل با آب مخلوط به سدر: اندکي سدر در آب غسل ريخته به حدي که آب مضاف نشود نخست با آن آب سر و گردن و بعد سمت راست و سپس سمت چپ را غسل دهند.

دوم: آب مخلوط با کافور: اندکي کافور با آب غسل مخلوط مي‌شود به گونه‌اي که آب مضاف (آب کافور) نشود به همان ترتيب غسل داده مي‌شود.

سوم: آب خالص: با آب خالص براي سومين بار بدن ميت غسل داده مي‌شود و غسل‌هاي بدن ميت تمام مي‌شود.

به گزارش شيعه آنلاين؛در فرودين سال جاري در خبرهاي رسمي کشور سخني از رونمايي دستگاه "مرده شور مکانيزه" در بهشت رضا (ع) در شهر مشهد مقدس، با حضور اصحاب رسانه مطرح شد. با توجه به اهميت اين موضوع، خبرنگار ما با طرح پرسشي نظر مراجع عظام تقليد درباره ي اين دستگاه را جويا شد که در ذيل عين پرسش و پاسخ آيات عظام از نظرتان مي گذرد:

پرسش: با سلام خدمت حضرتعالي ..
در خبرها آمده بود: دستگاه مرده شور مکانيزه در بهشت رضا (ع) با حضور خبرنگاران رسانه ها در مشهد رونمايى شد. خواهشمند است حضرتعالى نظر فقهى خود را در اين باره براى مقلدين بيان فرمائيد. باتشکر

حضرت آيت الله سيد علي خامنه اي: اگر با شرايطي که در رساله‌هاي عمليه ذکر شده است انجام شود مانع ندارد.

حضرت آيت الله سيد علي سيستاني: اگر با شرائط که در رساله عملي ذکر شده باشد اشکال ندارد.

حضرت آيت الله سيد محمدصادق روحاني: ظاهر روايات اين است که احياء وظايف خاصه در غسل دادن ميت بيان دارند که شده است و آنها مخالف است با عمل به مرده شور مکانيزه.

حضرت آيت الله شيخ خليل مبشر کاشاني: چنانچه احکام و شرايطي که جهت غسل اموات در توضيح المسائل آمده است رعايت شود و غسال هنگام کليد زدن نيت غسل دادن نمايد اشکال ندارد.

حضرت آيت الله شيخ ناصر مکارم شيرازي: در صورتي که شخص غسل دهنده نيت کند و کليد را بزند و بدن زير نظر او شسته شود مانعي ندارد.

حضرت آيت الله سيد محمدعلي علوي گرگاني: شخصي که دستگاه مرده شور مکانيزه را راه اندازي مي کند بايد هنگام زدن کليد استارت، نيت غسل کرده و اگر دستگاه غسل را به صورت ترتيبي و صحيح انجام دهد اشکالي ندارد.

احکام تربت امام حسین (علیه السلام )

مسأله: لازم است حرمت تربت امام حسین علیه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بی احترامی به آن مثل    نجس کردن./عروة الوثقی ج1 ص90 م25

فقیه و محدث کبیر شیخ یوسف بحرانی می فرماید:بدون شک احترام کردن تربت کربلا واجب و توهین و بی احترامی به آن حرام است./حدائق ج2 ص44

 مسأله: مستحب است سجده بر تربت امام حسین علیه السلام ؛برای سجده بهتر از هر چیز تربت امام حسین علیه السلام است و سبب افزایش ثواب نماز می شود./توضیح المسائل مراجع بزرگوار مسأله 1083

 مسأله: مستحب است کام طفل با تربت امام حسین علیه السلام باز شود./تحریر الوسیله ج2 ص310م2

 مسأله: مستحب است مخلوط کردن مقداری تربت با حنوط میت هنگام دفن./عروة الوثقی ج1ص4

 مسأله: مستحب است هنگام دفن میت مقداری تربت همراه او گذاشته شود./عروة الوثقی ج1ص415 ب حنوط م9

 مسأله: خوردن هر نوع خاکی حرام است بجز تربت امام حسین علیه السلام که خوردن اندکی از آن به نیت استشفاء جایز است./تحریرالوسیله ج2ص164م9

 

ربا

ربا یعنی قرضی به فردی داده شود ولی هنگام دریافت مبلغ بیشتری بخواهد که از گناهان کبیره می باشد.

در سه جا ربا حرام نیست: (توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏2، ص: 215)

الف.ربای پدر و فرزند از یکدیگر

ب. ربای زن و شوهر:

*شاید حکمت در این دو مورد،آن باشد که پول آنها در واقع یکی است.

ج.ربا از کافری که در پناه اسلام نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی به سوالات شرعی با SMS پاسخ می‌‏دهد

آیة الله مکارم شیرازی را همگان به خاطر خستگی‌ناپذیر بودن ایشان در ابلاغ مفاهیم اسلام و همچنین ابتکارات ایشان در این مسیر، می‌شناسند.
فعالیت ایشان در ترویج فرهنگ علوی و شیعی تا حدی است که اگر یادتان باشد، چندی پیش وقتی هکرهای وهابی چند سایت شیعی را هک کردند، در پیغام‌های خود به زبان عربی، هشدارها و اهانت‌هایی به آیة الله مکارم شیرازی داشتند و مشخص بود که از روشنگری‌های ایشان، وهابی‌ها را حسابی به چالش کشیده است!

ایشان در ابتکاری جدید و در زمانی که بیش از همیشه نیاز به پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی مردم است، از طریق پیامک (SMS) جوابگوی سؤالات شیعیان و مقلدان خود، خواهند بود.

متن اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت ایشان قرار گرفته است، در ذیل آمده است:

به منظور ارائه خدمت هر چه بهتر و سهولت دسترسی مقلدین به پاسخ سوالات شرعی خود در موارد ضروری که امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد، پایگاه اینترنتی دفتر حضرت آیة الله العظمی‌مکارم شیرازی (مد ظله العالی ) سامانه ارسال سوال از طریق پیام کوتاه را راه اندازی نموده است .

مقلدین معظم له می‌توانند با ارسال پیام کوتاه به شماره 

10000100

سوال خود را ارسال نموده و پاسخ آن را از طریق پیام کوتاه دریافت نمایند .

با توجه به اینکه بهره برداری از این امکان در مرحله آزمایشی می‌باشد ، تعیین مدت زمان برای ارسال پاسخ فعلا امکان پذیر نمی‌باشد .

 جهت استفاده از این سرویس توجه به نکات زیر الزامی‌ است :

 1- از این طریق صرفا به سوالات فقهی ( احکام شرعی ) پاسخ داده می‌شود .

2- از ارسال سوالاتی که جنبه ضروری ندارد - و می‌توان پاسخ آنرا با مراجعه به دفاتر پاسخگوئی و یا سایت اینترنتی بدست آورد - جدا خود داری شود.


وب‌سایت رسمی آیة الله مکارم شیرازی

نظر فقهی مقام معظم رهبری درباره تقلید لهجه قومیت ها

نظر فقهی مقام معظم رهبری درباره تقلید لهجه قومیت ها
نظر فقهی مقام معظم رهبری درباره تقلید لهجه قومیت ها

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه كه در روز 31 فروردین ماه برگزار شد ، در ذیل بحث «غیبت» با اشاره به رواج تقلید لهجه‌ی اقوام ایرانی از سوی برخی ، این كار را مصداق « غیبت » ندانستند لیكن تاكید كردند كه چنانچه این كار از باب تمسخر باشد ، « حرام » است.

ایشان همچنین یادآور شدند: « غالب شهرهایی كه لهجه های آن ها تقلید می‌شود شهرهایی هستند كه مردم غیرت مند آن ها در حوادث مهم صد سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستاده‌اند و این عمل تصادفی نیست ».

شایان ذكر است جلساتِ درس « خارج فقه » حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، به صورت منظم و سه روز در هفته ، از ساعت 7.5 صبح تشكیل می‌شود و جزء برنامه‌های ثابت ایشان از سال 69 تاكنون بوده است. در این جلسات كه با حضور تقریبا 500 نفر از طلاب برگزار می‌شود ، تاكنون مباحث جهاد و قصاص به طور كامل تدريس شده و در حال حاضر ، « مكاسب محرّمه » تدریس می‌شود.

متن این سخنان به این شرح است :
« متأسفانه یك كار زشتی در بین مردم رایج است كه از لهجه های بعضی از ولایات تقلید می‌كنند ؛ این آیا غیبت محسوب می شود یا نه ؟

حالا این را هم من به شما عرض بكنم ؛ غالب این شهرهایی كه لهجه‌های آن ها تقلید می‌شود ، شهرهایی هستند كه دارای مردم غیرتمندی هستند كه در حوادث مهم صد سال پیش ، در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستاده‌اند. این تصادفی نیست. این تقلید هم سابقه ندارد ؛ یعنی توی هیچ یك از این كتاب‌های ادبی و طنز و غیره ، ما ندیدیم كه یك حرفی باشد كه نشان دهنده‌ی تقلید لهجه باشد. این مالِ همین اواخر است ؛ یعنی مثلاً از صد سال پیش به این طرف ؛ یعنی از وقتی كه كشور ما در مواجهه‌ی با این دشمنی‌ها قرار گرفته. یكی از مناطقی كه ایستادگی سرسخت كرده، مناطق شمال است، منطقه‌ی گیلان؛ یكی از مناطق، منطقه‌ی خراسان است؛ یكی از مناطق، مناطق آذربایجان است. اینها آن جاهایی هستند كه مردمش سرسختی و سلحشوری نشان دادند ؛ اتفاقاً سعی شده است كه همین ها از لحاظ لهجه در بین مردم سبك بشوند. یعنی تقلید می‌شود. پس ضمناً در پرانتز ، به این نكته هم توجه داشته باشید.

این مسلماً حرام است . در حرمت این عمل هیچ شكی نیست . لكن غیبت نیست . چون قیودی كه در غیبت ذكر شد - كه مقوّم معنای غیبت محرم شرعی است - در این جا وجود ندارد . یكی از قیود ، مستور بودن بود. خب ، این مستور نیست . علاوه بر این كه عیب نیست اصلاً . كسی این را به عنوان عیب ذكر می‌كند ، ولی اصلاً عیب نیست! بنابراین وقتی عیب نبود، پس غیبت نیست. مثل این است كه مثلاً بگویند : آقا عمامه سرش است ؛ این « عمامه به سر بودن » عیب نیست. ذكرش بنابراین غیبت نیست. علاوه بر این كه امر ظاهری است ، امر واضحی است. پس تعریف غیبت بر این صدق نمی‌كند ، اما مسلماً حرام است.

این از باب تمسخر و از باب استهزاء و اینهاست. اینجا دیگر فرقی نمیكند كه علی نحو عام استغراقی مورد نظرش باشد؛ یا نه، مثلا فرض كنید فرد خاصی را مورد نظر قرار بدهد و لهجه‌ی یك شخصی را - به عنوان اینكه لهجه‌ی او ، لهجه‌ی عموم است- تقلید بكند. این صور مختلفی دارد. همه‌ی اینها محرّم است. منتها تفاوتش این است كه اگر غرض او لهجه‌ی عموم باشد، این میشود اهانت به همه‌ی آن جمعیت ؛ كه خب طبعا آثار خاص خودش را دارد. مثلا فرض بفرمایید اگر بخواهد استحلال بكند ، بایستی از یكایك اینها استحلال بكند. آنجایی كه یك نفر باشد ، نه ، از یك نفر استحلال می‌كند. این بحث عیبجوئی است.
اگر چنانچه نه ، تمسخر وجود نداشت ، این از محل كلام خارج است. گاهی از این تقلیدها انجام می گیرد ، اما هیچ قصد تمسخری هم نیست. یك وقتی چند سال قبل از این ، در رادیو یك گوینده‌ای تقریبا تمام لهجات ایران را در یك برنامه‌ی رادیویی بیان میكرد ! بعد هم ما آن شخص را دیدیم. گفتیم بالاخره تو كجایی هستی؟! چون هم تركی را مثل خود تركها حرف می‌زد كه ما می‌فهمیدیم ، هم مشهدی را مثل خود مشهدی‌ها حرف می‌زد ! نفهمیدیم بالاخره كجایی است ، نگفت آخرش هم كه كجایی است ؛ گفت من ایرانی هستم.

پس بنابراین گاهی تقلید لهجه به عنوان تمسخر نیست. كما این كه تقلید لهجه‌ی یك فرد هم به عنوان تمسخر نیست. یك عمل شیرینی است. خود آن فرد هم گاهی می‌نشیند و تماشا می‌كند كه تقلیدش را دارند می‌كنند. خودش هم می خندد ، خوشش می آید. پیداست كه پس تمسخر نیست. این از محل كلام خارج است. آن جایی كه قصد ، استهزاء باشد ، تمسخر باشد ، آن جا می‌شود محرّم .»


چهارشنبه آخر سال

نظر رهبر انقلاب درباره چهارشنبه آخر سال

 

 حضرت آیت ا... خامنه ای، رهبر معظم انقلاب به سوالات مردم درباره مراسم چهارشنبه آخر سال پاسخ دادند.

به گزارش ایرنا، این استفتاء که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده، به شرح ذیل است:

سوال: نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟

جواب) علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.

علاوه بر استفتاء رهبر معظم انقلاب، از دفتر برخی مراجع عظام تقیلد نیز در این زمینه سوال شد که پاسخ دادند: مراسم چهارشنبه آخر سال، علاوه بر اینکه مبنای شرعی ندارد، نوعی آتش پرستی است و خواندن اشعاری مانند " زردی من از تو و سرخی تو از من" مصداق حاجت خواستن از آتش است.

آیت‌ ا... جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید نیز مراسم چهارشنبه آخر سال را نوعی خرافه و اعمال آن را خلاف شرع و عقل دانست.

وی اظهار داشت: قرآن مجید می‌فرماید یکی از اهداف بعثت پیامبر این است، غل و زنجیری که بر افکار مردم بسته شده بود را باز کند.

وی اضافه کرد: مراد از غل و زنجیر، آداب و رسوم جاهلی است که هیچ اثری در اخلاقیات و زندگی انسان ندارد. از این رو، پیامبر اسلام تمام رسوم جاهلیت را که به ضرر انسان بود، لغو کرد.

آیت‌ا... سبحانی، مراسم چهارشنبه آخر سال را یکی از این رسوم غلط برشمرد و افزود: مراسم آخرین چهارشنبه سال، به نحوی که در ایران رسم شده، جهل است و ضررهای آن برای همه مشهود است.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: متاسفانه به خاطر همین رسوم غلط، جوانان زیادی زخمی و کشته می‌شوند و پدران و مادران آنها در سوگ آنها می‌نشینند.

آیت‌ا... سبحانی با بیان اینکه عقل و شرع به هیچوجه این آداب غلط را نمی‌پسندد، تصریح کرد: همه انبیا و اولیای الهی آمدند تا با خرافات مبارزه کنند و مراسم چهارشنبه آخر سال هم نوعی خرافه است.

وی با اشاره به برخی اعمالی که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود، گفت: پریدن از روی آتش و گفتن برخی جملات به هیچوجه درست نیست.

این مرجع تقلید از مردم خواست مراقب اعمالشان باشند و در چهارشنبه آخر سال سال، دچار مسایل خلاف شرع و عقل نشوند.

حجت الاسلام و المسلمین " سید هاشم حسینی بوشهری"، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با تاکید بر اینکه جوانان و مردم باید تنها دنبال مسایلی باشند که در دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بر آنها تاکید شده است، گفت: برنامه چهارشنبه آخر سال، هیچ مبنای عقلی و دینی ندارد.

وی با بیان اینکه نباید مسایل اصلی را رها کنیم و دنبال خرافات برویم، اظهار داشت: برنامه چهارشنبه آخر سال برای جوانان و جامعه تبعاتی دارد و باعث ناهنجاری های اجتماعی خواهد شد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری از نسل جوان و مردم خواست در برنامه هایی که از طرف بزرگان، مورد نهی و سرزنش قرار گرفته است، شرکت نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین"محمود رجبی"، عضو دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت: برنامه آخرین چهارشنبه سال، یک سنت غلط و خرافی است که با منطق اسلام، شرع مقدس و هیچ استدلال و برهان عقلی سازگاری ندارد.

وی اظهار داشت: در هیچ تحقیقی ثابت نشده است که چهارشنبه سوری باعث خوشبختی کسی می شود.
وی خاطرنشان کرد: این روز در سال های اخیر، منشاء آسیب رسانی به برخی از افراد جامعه شده است که به خاطر عوارض آن باید برداشته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بیماران قلبی فراوانی در جامعه داریم و گاهی یک انفجار موجب می شود کسی جان خود را از دست بدهد.

وی افزود: این مساله فی النفسه، اثر منفی و زیانبار دارد و باید با کسانی که باعث سلب آسایش مردم می شوند برخورد شود.

رجبی یادآورشد: جوانان باید دنبال منطق و استدلال بروند و بزرگان ما بارها اعلام کرده اند که مراسم چهارشنبه آخر سال از نظر شرعی و عقلی مردود است.

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری سنتی غلط

سنت مراسم چهارشنبه سوري كه در براي آتش احترام قائل مي‌شوند؛ سنتي از آتش پرستان قديم است. متاسفانه اين مراسم كه همه ساله باعث هدر رفتن سرمايه‌هاي انساني و اقتصادي زيادي شده، نظم و امنيت عمومي را براي شهروندان مختل و خانواده‌هاي بيشماري را در آغاز سال نو اندوهگين و داغدار مي‌نمايد؛ سنتي كاملا غلط و خرافي است كه از هيچ گونه پشتوانه منطقي و عقلي صحيحي برخوردار نیست. متاسفانه برخي آگاهانه يا ناآگاهانه به اسم ترويج و پاسداشت ميراث‌ها و سنت‌هاي باستاني، فرهنگ‌هاي جاهلي كه هيچ گونه جنبه مثبتي در آن وجود ندارد را در بين جوانان گسترش داده و در پشت اين موضوع در صدد ضربه زدن به هويت اسلامي جامعه هستند. علي‌رغم اقدامات تبليغاتی كه در رسانه‌ها و توسط نيروهاي انتظامي براي كاهش خسارات ناشي از اين سنت جاهلي در نظر گرفته شده؛ اما به نظر می‌رسد ريشه‌كني اين قبيل ناهنجاري‌ها، تنها با كار عميق فرهنگي امكان پذير است.

نظر مراجع عظام تقلید

سيد «محسن محمودي» مؤلف کتاب «مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد» (ج 1 ص 155 تا 157) پرسش مطرح شده بر مراجع عظام تقلید در مورد سنت «چهارشنبه سوري» و «سيزده بدر به اعتقاد نحسي 13» و پاسخ آن را منتشر کرده که بدین شرح است:

سوال: خريد و فروش ترقه و عمل به سنت «چهارشنبه سوري» و «سيزده بدر به اعتقاد نحسي 13» و احياي مظاهر این دو سنت، چگونه است؟

پاسخ برخي از مراجع عظام تقليد:

آيت‌الله العظمي خامنه‌اي: چهارشنبه سوري و سيزده به در، مبناي عقلايي ندارد.

آيت الله العظمي لنكراني: در فرض مزبور كه داراي خطرات جاني و مالي است و موجب اذيت و آزار ديگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جايز نيست.

آيت‌الله العظمي بهجت: اين كارها مشروعيت ندارد.

آيت‌الله العظمي میرزا جواد تبريزي: هيچ يك از اين امور، رجحان شرعي ندارد و تشويق مردم به اين مورد تشويق به دنيا و غافل كردن از آخرت است و اين كه تصور مي‌كنند اين امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا مي‌دارد، تصوري باطل است. آنچه مردم را به عزت مي‌رساند و به حفظ وطن وا مي‌دارد ايمان است و بس.

آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني: اشكال دارد.

آيت‌الله العظمي سيستاني: اموري كه به جامعه ضرر مي‌زند و موجب ايذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خريد و فروش آن جايز نيست.

آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي: اين كارها شايسته مسلمان نيست.

با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که از سوی برخی رسانه‌های ضدانقلاب، علی الخصوص سایت سازمان منافقین صورت می‌گیرد، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی چندی پیش طی درس خارج خود در شهر مقدس قم به این موضوع پرداخت و خواستار حذف مراسم خرافي چهارشنبه سوري و ممانعت از انجام حركات ناشايست در اين روز شد.

ایشان در ادامه افزودند: متأسفانه در چنين روزي (چهارشنبه سوری) شاهد انجام برخي از حركات ناشايست از سوي قشر جوان هستيم و مسئولان و نهادهاي ذيربط بايد از انجام چنين حركاتي جلوگيري كنند. چهارشنبه سوري يك مراسم خرافي بر گرفته از آيين غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامي هيچ جايگاهي ندارد. پيامبر گرامي اسلام در بدو آغاز رسالت خود با برخي از سنت‌هاي اعراب جاهلي مخالفت كردند و ما نيز بايد با سنت غلط چهارشنبه سوري مقابله كرده و آن را حذف كنيم. دين مبين اسلام داراي سنت‌ها و آيين‌هاي بسيار خوبي است كه اين آيين‌ها بايد جايگزين آيين غلط چهارشنبه سوري شود. در ايام نوروز كه از اعياد باستاني است، بايد سنت‌هايي همچون ديد و بازديد، صله رحم، كمك به ديگران و غیره ترويج شود و ما نبايد تسليم سنت‌هاي خرافي گذشتگان شويم. خريد و فروش، حمل و نقل مواد محترقه كه به منجر به ايجاد حادثه و مصدوم شدن ديگران مي‌شود جايز نبوده و منفعت حاصل از آن نيز حرام است.

زلال احکام

استفتاء ازمحضرحضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مدظله)

مصرف دخانيات و مواد مخدّر

س 1398: استعمال دخانيات در اداره هاى دولتى و اماكن عمومى چه حكمى دارد؟

اگر بر خلاف مقرّرات داخلى ادارات و اماكن عمومى باشد و يا موجب اذيت و ناراحتى ديگران و يا ضرر رساندن به آنان شود، جايز نيست.

س 1399: برادر من معتاد به مواد مخدّر است و قاچاقچى مواد مخدّر نيز هست، آيا بر من واجب است او را به مقامات رسمى مربوطه معرفى كنم تا از كار او جلوگيرى كنند؟

بر شما نهى از منكر واجب است و بايد او را در ترك اعتياد يارى كنيد و همچنين او را از قاچاق و فروش و توزيع مواد مخدّر منع نماييد و اگر اعلام وضعيت او به مقامات مربوطه، به او در اين باره كمك كرده يا مقدمّه نهى از منكر محسوب شود واجب است اعلام نمائيد.

س 1400: آيا استعمال انفيه جايز است؟ اعتياد به آن چه حكمى دارد؟

اگر ضرر قابل ملاحظه‏اى داشته باشد استعمال و اعتياد به آن جايز نيست.

س 1401: خريد وفروش و استعمال تنباكو چه حكمى دارد؟

خريد وفروش واستعمال تنباكو فى نفسه اشكال ندارد ولى اگر ضرر قابل ملاحظه‏اى براى شخص داشته باشد، استعمال و خريد و فروش آن جايز نيست.

س 1402: آيا حشيش پاك است؟ و آيا استعمال آن حرام است؟

حشيش پاك است ولى استعمال آن حرام مى‏باشد.

س 1403: استعمال مواد مخدّر از قبيل حشيش، ترياك، هروئين، مورفين، مارى جوانا و ... بصورت خوردن ، نوشيدن، كشيدن، تزريق و يا شياف، چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و ساير راههاى كسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهدارى و قاچاق آنها چه حكمى دارد؟

استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان از قبيل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظه‏اى كه براستعمال آنها مترتّب مى‏شود، حرام است و به همين دليل كسب درآمد با آنها از طريق حمل ونقل و نگهدارى و خريد و فروش و غير آن هم حرام است.

س 1404: آيا معالجه و درمان بيمارى بااستعمال مواد مخدّر جايز است؟ و بر فرض جواز، آيا بطور مطلق جايز است يا فقط در صورتى جايز است كه راه درمان منحصر به آن باشد؟

اگر درمان و معالجه به نحوى متوقف براستعمال مواد مخدّر باشد و اين امر هم با تجويز پزشك مورد اطمينان صورت گيرد، اشكال ندارد.

س 1405: كاشت و پرورش گياهانى از قبيل خشخاش، شاهدانه هندى ، كويحا و ... كه از آنها ترياك، هروئين ، مورفين و حشيش و كوكائين گرفته مى‏شود چه حكمى دارد؟

كاشت و پرورش اين نوع گياهان كه بر خلاف مقرّرات نظام جمهورى اسلامى مى‏باشد جايز نيست.

س 1406: آماده كردن و تهيه مواد مخدّر اعم از اينكه از مواد طبيعى باشند مثل مورفين، هروئين، حشيش و مارى جوانا، يا از مواد مصنوعى مثل I.S.D و غير آن چه حكمى دارد؟

جايز نيست.

س 1407: آيا استعمال تنباكوئى كه بعضى از انواع خمر را بر روى آن پاشيده‏اند جايز است؟ و آيا استنشاق دود آن جايز است؟

اگر مصرف آن تنباكو از نظر عرف، استعمال خمر محسوب نشود و باعث مستى و وارد شدن ضرر قابل ملاحظه‏اى نگردد اشكال ندارد، هر چند احوط ترك آن است.

س 1408: آيا شروع به استعمال دخانيات حرام است؟ اگر فرد معتاد مصرف دخانيات را به مدّت چند هفته يا بيشتر ترك كند آيا حرام است كه دوباره به استعمال آن بپردازد؟

حكم با اختلاف مراتب ضررى كه بر استعمال دخانيات مترتب مى‏شود، متفاوت مى گردد و به طور كلى استعمال دخانيات اگر به مقدارى باشد كه موجب ضرر قابل ملاحظه‏اى براى بدن باشد، جايز نيست و اگر شخص مى‏داند كه با شروع آن به اين مرحله مى‏رسد نيز جايز نمى‏باشد.

حکم استخاره گرفتن با قرآن در امرازدواج

سایت مقام معظم رهبری -آيا استخاره با تسبيح يا قرآن درمسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جايز است؟
شايسته است انسان در امورى كه مى‏خواهد راجع به آنها تصميم بگيرد، ابتدا تأمل و دقت كند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتى كه با اين كارها تحيّر او برطرف نشد، مى‏تواند استخاره كند.

احکام محرم

استفتاء ازمحظر حضرت آیت اله خامنه ای مد ظله العالی

احياء مناسبتهاى دينى‏

مرسم عزادارى‏

س 1440: در حسينيه‏ها و مساجد بيشتر مناطق بخصوص روستاها مراسم شبيه‏خوانى به‏{. P شبيه خوانى: نمايش وقايع حادثه كربلا است كه بصورت سنتى در يك مكان ثابت و يا در حال حركت در مسيرهاى عزادارى حسينى انجام مى شود. P} اعتبار اينكه از سنتهاى قديمى است برگزار مى‏شود كه گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، اين مراسم چه حكمى دارند؟

اگر مراسم شبيه‏خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشكال ندارند، ولى در عين حال بهتر است كه به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسينى و مرثيه خوانى بر پا شود.

س 1441: استفاده از طبل و سنج و شيپور و همچنين زنجيرهايى كه داراى تيغ هستند در مجالس و دسته‏هاى عزادارى چه حكمى دارد؟

اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جايز نيست ولى استفاده از شيپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد.

س 1442: در بعضى از مساجد در ايام عزادارى از عَلَم‏هاى متعددى استفاده مى‏شود كه‏{. P چوب يا آهن بزرگى است كه به صورت افقى بر روى كتف انسان در جلوى هيئت‏ها و دسته‏هاى عزادارى حسينى به عنوان نوعى شعار حمل مى‏شود و بالاى آن صفحه‏هاى فنرى قابل انعطافى وجود دارد كه مزيّن به پَر و جواهرات و مجسمه و غيرآنهاست. P} داراى تزئينات زياد و گرانبهايى است و گاهى موجب سؤال متدينين از اصل فلسفه آنها مى‏گردد و در برنامه‏هاى تبليغى خلل ايجاد مى‏كند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حكم شرعى در اين رابطه چيست؟

اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و يا براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد كند، اشكال دارد.

س 1443: اگر شخصى عَلَمى را براى عزادارى سيدالشهدا «عليه‏السلام» نذر كرده‏باشد، آيا جايز است مسئولين حسينيه از قبول آن خوددارى كنند؟

اين نذر، متولّى حسينيه و هيئت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمى‏كند.

س 1444: استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سيدالشهدا «عليه‏السلام» با قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى دارد؟

فى نفسه اشكال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند.

س 1445: اگر بعضى از واجبات از مكلّف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود مثلا نماز صبح قضا شود، آيا بهتر است بعد از اين در اين مجالس شركت نكند يا اينكه عدم شركت او باعث دورى از اهل بيت «عليه السلام » مى‏شود؟

بديهى است كه نمازِ واجب، مقدم بر فضيلت شركت در مجالس عزادارى اهل‏بيت «عليهم السلام » است و ترك نماز و فوت شدن آن به بهانه شركت در عزادارى امام حسين «عليه السلام» جايز نيست، ولى شركت در عزادارى بگونه‏اى كه مزاحم نماز نباشد ممكن و از مستحبات مؤكّد است.

س 1446: در بعضى از هيئت‏هاى مذهبى مصيبت‏هايى خوانده مى‏شود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است و هنگامى كه از خواننده مصيبت از منبع آن سؤال مى‏شود، پاسخ مى‏دهند كه اهل بيت(ع) اينگونه به ما فهمانده‏اند و يا ما را راهنمايى كرده‏اند و واقعه كربلا فقط در مقاتل نيست و منبع آن هم فقط گفته‏هاى علما نمى‏باشد بلكه گاهى بعضى از امور براى مدّاح يا خطيب حسينى از راه الهام و مكاشفه مكشوف مى‏شود، سؤال من اين است كه آيا نقل وقايع از اين طريق صحيح است يا خير؟ و در صورتى كه صحيح نباشد، تكليف شنوندگان چيست؟

نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثابت شده باشد، وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان حال به حسب برداشت متكلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تكليف شنوندگان نهى از منكر است بشرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد.

س 1447: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مى‏شود بطورى كه صداى آن از بيرون شهر هم شنيده مى‏شود واين امر منجر به سلب آسايش همسايگان شده است و مسئولين و سخنرانان حسينيه اصرار به ادامه آن دارند، اين عمل چه حكمى دارد؟

اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و جزو مستحبات مؤكّد مى‏باشد، ولى واجب است برگزاركنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند هر چند با كم‏كردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد.

س 1448: نظر شريف حضرتعالى نسبت به ادامه حركت دسته‏هاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟

به راه انداختن دسته‏هاى عزادارى براى سيدالشهدا و اصحاب او «عليهم السلام» و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده ومطلوبى است و از بزرگترين اعمالى است كه انسان را به خداوند نزديك مى‏كند، ولى بايد از هر عملى كه باعث اذيّت ديگران مى‏شود و يا فى‏نفسه از نظر شرعى حرام است، پرهيز كرد.

س 1449: استفاده از آلات موسيقى مانند اُرگ (از آلات موسيقى و شبيه پيانو است) و سنج و غير آنها در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟

استفاده از آلات موسيقى، مناسب با عزادارى سالار شهيدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود.احياء مناسبتهاى دينى‏

مراسم عزادارى‏

س 1440: در حسينيه‏ها و مساجد بيشتر مناطق بخصوص روستاها مراسم شبيه‏خوانى به‏{. P شبيه خوانى: نمايش وقايع حادثه كربلا است كه بصورت سنتى در يك مكان ثابت و يا در حال حركت در مسيرهاى عزادارى حسينى انجام مى شود. P} اعتبار اينكه از سنتهاى قديمى است برگزار مى‏شود كه گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، اين مراسم چه حكمى دارند؟

اگر مراسم شبيه‏خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشكال ندارند، ولى در عين حال بهتر است كه به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسينى و مرثيه خوانى بر پا شود.

س 1441: استفاده از طبل و سنج و شيپور و همچنين زنجيرهايى كه داراى تيغ هستند در مجالس و دسته‏هاى عزادارى چه حكمى دارد؟

اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جايز نيست ولى استفاده از شيپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد.

س 1442: در بعضى از مساجد در ايام عزادارى از عَلَم‏هاى متعددى استفاده مى‏شود كه‏{. P چوب يا آهن بزرگى است كه به صورت افقى بر روى كتف انسان در جلوى هيئت‏ها و دسته‏هاى عزادارى حسينى به عنوان نوعى شعار حمل مى‏شود و بالاى آن صفحه‏هاى فنرى قابل انعطافى وجود دارد كه مزيّن به پَر و جواهرات و مجسمه و غيرآنهاست. P} داراى تزئينات زياد و گرانبهايى است و گاهى موجب سؤال متدينين از اصل فلسفه آنها مى‏گردد و در برنامه‏هاى تبليغى خلل ايجاد مى‏كند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حكم شرعى در اين رابطه چيست؟

اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و يا براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد كند، اشكال دارد.

س 1443: اگر شخصى عَلَمى را براى عزادارى سيدالشهدا «عليه‏السلام» نذر كرده‏باشد، آيا جايز است مسئولين حسينيه از قبول آن خوددارى كنند؟

اين نذر، متولّى حسينيه و هيئت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمى‏كند.

س 1444: استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سيدالشهدا «عليه‏السلام» با قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى دارد؟

فى نفسه اشكال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند.

س 1445: اگر بعضى از واجبات از مكلّف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود مثلا نماز صبح قضا شود، آيا بهتر است بعد از اين در اين مجالس شركت نكند يا اينكه عدم شركت او باعث دورى از اهل بيت «عليه السلام » مى‏شود؟

بديهى است كه نمازِ واجب، مقدم بر فضيلت شركت در مجالس عزادارى اهل‏بيت «عليهم السلام » است و ترك نماز و فوت شدن آن به بهانه شركت در عزادارى امام حسين «عليه السلام» جايز نيست، ولى شركت در عزادارى بگونه‏اى كه مزاحم نماز نباشد ممكن و از مستحبات مؤكّد است.

س 1446: در بعضى از هيئت‏هاى مذهبى مصيبت‏هايى خوانده مى‏شود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است و هنگامى كه از خواننده مصيبت از منبع آن سؤال مى‏شود، پاسخ مى‏دهند كه اهل بيت(ع) اينگونه به ما فهمانده‏اند و يا ما را راهنمايى كرده‏اند و واقعه كربلا فقط در مقاتل نيست و منبع آن هم فقط گفته‏هاى علما نمى‏باشد بلكه گاهى بعضى از امور براى مدّاح يا خطيب حسينى از راه الهام و مكاشفه مكشوف مى‏شود، سؤال من اين است كه آيا نقل وقايع از اين طريق صحيح است يا خير؟ و در صورتى كه صحيح نباشد، تكليف شنوندگان چيست؟

نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثابت شده باشد، وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان حال به حسب برداشت متكلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تكليف شنوندگان نهى از منكر است بشرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد.

س 1447: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مى‏شود بطورى كه صداى آن از بيرون شهر هم شنيده مى‏شود واين امر منجر به سلب آسايش همسايگان شده است و مسئولين و سخنرانان حسينيه اصرار به ادامه آن دارند، اين عمل چه حكمى دارد؟

اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و جزو مستحبات مؤكّد مى‏باشد، ولى واجب است برگزاركنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند هر چند با كم‏كردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد.

س 1448: نظر شريف حضرتعالى نسبت به ادامه حركت دسته‏هاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟

به راه انداختن دسته‏هاى عزادارى براى سيدالشهدا و اصحاب او «عليهم السلام» و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده ومطلوبى است و از بزرگترين اعمالى است كه انسان را به خداوند نزديك مى‏كند، ولى بايد از هر عملى كه باعث اذيّت ديگران مى‏شود و يا فى‏نفسه از نظر شرعى حرام است، پرهيز كرد.

س 1449: استفاده از آلات موسيقى مانند اُرگ (از آلات موسيقى و شبيه پيانو است) و سنج و غير آنها در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟

استفاده از آلات موسيقى، مناسب با عزادارى سالار شهيدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود.