نظر مراجع درباره غسل ميت با دستگاه
|
|
مسأله: لازم است حرمت تربت امام حسین علیه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بی احترامی به آن مثل نجس کردن./عروة الوثقی ج1 ص90 م25
فقیه و محدث کبیر شیخ یوسف بحرانی می فرماید:بدون شک احترام کردن تربت کربلا واجب و توهین و بی احترامی به آن حرام است./حدائق ج2 ص44
مسأله: مستحب است سجده بر تربت امام حسین علیه السلام ؛برای سجده بهتر از هر چیز تربت امام حسین علیه السلام است و سبب افزایش ثواب نماز می شود./توضیح المسائل مراجع بزرگوار مسأله 1083
مسأله: مستحب است کام طفل با تربت امام حسین علیه السلام باز شود./تحریر الوسیله ج2 ص310م2
مسأله: مستحب است مخلوط کردن مقداری تربت با حنوط میت هنگام دفن./عروة الوثقی ج1ص4
مسأله: مستحب است هنگام دفن میت مقداری تربت همراه او گذاشته شود./عروة الوثقی ج1ص415 ب حنوط م9
مسأله: خوردن هر نوع خاکی حرام است بجز تربت امام حسین علیه السلام که خوردن اندکی از آن به نیت استشفاء جایز است./تحریرالوسیله ج2ص164م9
ربا یعنی قرضی به فردی داده شود ولی هنگام دریافت مبلغ بیشتری بخواهد که از گناهان کبیره می باشد.
در سه جا ربا حرام نیست: (توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج2، ص: 215)
الف.ربای پدر و فرزند از یکدیگر
ب. ربای زن و شوهر:
*شاید حکمت در این دو مورد،آن باشد که پول آنها در واقع یکی است.
ج.ربا از کافری که در پناه اسلام نیست.

|
چهارشنبه سوری سنتی غلط سنت مراسم چهارشنبه سوري كه در براي آتش احترام قائل ميشوند؛ سنتي از آتش پرستان قديم است. متاسفانه اين مراسم كه همه ساله باعث هدر رفتن سرمايههاي انساني و اقتصادي زيادي شده، نظم و امنيت عمومي را براي شهروندان مختل و خانوادههاي بيشماري را در آغاز سال نو اندوهگين و داغدار مينمايد؛ سنتي كاملا غلط و خرافي است كه از هيچ گونه پشتوانه منطقي و عقلي صحيحي برخوردار نیست. متاسفانه برخي آگاهانه يا ناآگاهانه به اسم ترويج و پاسداشت ميراثها و سنتهاي باستاني، فرهنگهاي جاهلي كه هيچ گونه جنبه مثبتي در آن وجود ندارد را در بين جوانان گسترش داده و در پشت اين موضوع در صدد ضربه زدن به هويت اسلامي جامعه هستند. عليرغم اقدامات تبليغاتی كه در رسانهها و توسط نيروهاي انتظامي براي كاهش خسارات ناشي از اين سنت جاهلي در نظر گرفته شده؛ اما به نظر میرسد ريشهكني اين قبيل ناهنجاريها، تنها با كار عميق فرهنگي امكان پذير است. نظر مراجع عظام تقلید سيد «محسن محمودي» مؤلف کتاب «مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد» (ج 1 ص 155 تا 157) پرسش مطرح شده بر مراجع عظام تقلید در مورد سنت «چهارشنبه سوري» و «سيزده بدر به اعتقاد نحسي 13» و پاسخ آن را منتشر کرده که بدین شرح است: سوال: خريد و فروش ترقه و عمل به سنت «چهارشنبه سوري» و «سيزده بدر به اعتقاد نحسي 13» و احياي مظاهر این دو سنت، چگونه است؟ پاسخ برخي از مراجع عظام تقليد: آيتالله العظمي خامنهاي: چهارشنبه سوري و سيزده به در، مبناي عقلايي ندارد. آيت الله العظمي لنكراني: در فرض مزبور كه داراي خطرات جاني و مالي است و موجب اذيت و آزار ديگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جايز نيست. آيتالله العظمي بهجت: اين كارها مشروعيت ندارد. آيتالله العظمي میرزا جواد تبريزي: هيچ يك از اين امور، رجحان شرعي ندارد و تشويق مردم به اين مورد تشويق به دنيا و غافل كردن از آخرت است و اين كه تصور ميكنند اين امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا ميدارد، تصوري باطل است. آنچه مردم را به عزت ميرساند و به حفظ وطن وا ميدارد ايمان است و بس. آيتالله العظمي صافي گلپايگاني: اشكال دارد. آيتالله العظمي سيستاني: اموري كه به جامعه ضرر ميزند و موجب ايذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خريد و فروش آن جايز نيست. آيتالله العظمي مكارم شيرازي: اين كارها شايسته مسلمان نيست. با توجه به تبلیغات گستردهای که از سوی برخی رسانههای ضدانقلاب، علی الخصوص سایت سازمان منافقین صورت میگیرد، حضرت آیتالله مکارم شیرازی چندی پیش طی درس خارج خود در شهر مقدس قم به این موضوع پرداخت و خواستار حذف مراسم خرافي چهارشنبه سوري و ممانعت از انجام حركات ناشايست در اين روز شد. ایشان در ادامه افزودند: متأسفانه در چنين روزي (چهارشنبه سوری) شاهد انجام برخي از حركات ناشايست از سوي قشر جوان هستيم و مسئولان و نهادهاي ذيربط بايد از انجام چنين حركاتي جلوگيري كنند. چهارشنبه سوري يك مراسم خرافي بر گرفته از آيين غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامي هيچ جايگاهي ندارد. پيامبر گرامي اسلام در بدو آغاز رسالت خود با برخي از سنتهاي اعراب جاهلي مخالفت كردند و ما نيز بايد با سنت غلط چهارشنبه سوري مقابله كرده و آن را حذف كنيم. دين مبين اسلام داراي سنتها و آيينهاي بسيار خوبي است كه اين آيينها بايد جايگزين آيين غلط چهارشنبه سوري شود. در ايام نوروز كه از اعياد باستاني است، بايد سنتهايي همچون ديد و بازديد، صله رحم، كمك به ديگران و غیره ترويج شود و ما نبايد تسليم سنتهاي خرافي گذشتگان شويم. خريد و فروش، حمل و نقل مواد محترقه كه به منجر به ايجاد حادثه و مصدوم شدن ديگران ميشود جايز نبوده و منفعت حاصل از آن نيز حرام است. |
س 1398: استعمال دخانيات در اداره هاى دولتى و اماكن عمومى چه حكمى دارد؟
اگر بر خلاف مقرّرات داخلى ادارات و اماكن عمومى باشد و يا موجب اذيت و ناراحتى ديگران و يا ضرر رساندن به آنان شود، جايز نيست.
س 1399: برادر من معتاد به مواد مخدّر است و قاچاقچى مواد مخدّر نيز هست، آيا بر من واجب است او را به مقامات رسمى مربوطه معرفى كنم تا از كار او جلوگيرى كنند؟
بر شما نهى از منكر واجب است و بايد او را در ترك اعتياد يارى كنيد و همچنين او را از قاچاق و فروش و توزيع مواد مخدّر منع نماييد و اگر اعلام وضعيت او به مقامات مربوطه، به او در اين باره كمك كرده يا مقدمّه نهى از منكر محسوب شود واجب است اعلام نمائيد.
س 1400: آيا استعمال انفيه جايز است؟ اعتياد به آن چه حكمى دارد؟
اگر ضرر قابل ملاحظهاى داشته باشد استعمال و اعتياد به آن جايز نيست.
س 1401: خريد وفروش و استعمال تنباكو چه حكمى دارد؟
خريد وفروش واستعمال تنباكو فى نفسه اشكال ندارد ولى اگر ضرر قابل ملاحظهاى براى شخص داشته باشد، استعمال و خريد و فروش آن جايز نيست.
س 1402: آيا حشيش پاك است؟ و آيا استعمال آن حرام است؟
حشيش پاك است ولى استعمال آن حرام مىباشد.
س 1403: استعمال مواد مخدّر از قبيل حشيش، ترياك، هروئين، مورفين، مارى جوانا و ... بصورت خوردن ، نوشيدن، كشيدن، تزريق و يا شياف، چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و ساير راههاى كسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهدارى و قاچاق آنها چه حكمى دارد؟
استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان از قبيل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظهاى كه براستعمال آنها مترتّب مىشود، حرام است و به همين دليل كسب درآمد با آنها از طريق حمل ونقل و نگهدارى و خريد و فروش و غير آن هم حرام است.
س 1404: آيا معالجه و درمان بيمارى بااستعمال مواد مخدّر جايز است؟ و بر فرض جواز، آيا بطور مطلق جايز است يا فقط در صورتى جايز است كه راه درمان منحصر به آن باشد؟
اگر درمان و معالجه به نحوى متوقف براستعمال مواد مخدّر باشد و اين امر هم با تجويز پزشك مورد اطمينان صورت گيرد، اشكال ندارد.
س 1405: كاشت و پرورش گياهانى از قبيل خشخاش، شاهدانه هندى ، كويحا و ... كه از آنها ترياك، هروئين ، مورفين و حشيش و كوكائين گرفته مىشود چه حكمى دارد؟
كاشت و پرورش اين نوع گياهان كه بر خلاف مقرّرات نظام جمهورى اسلامى مىباشد جايز نيست.
س 1406: آماده كردن و تهيه مواد مخدّر اعم از اينكه از مواد طبيعى باشند مثل مورفين، هروئين، حشيش و مارى جوانا، يا از مواد مصنوعى مثل I.S.D و غير آن چه حكمى دارد؟
جايز نيست.
س 1407: آيا استعمال تنباكوئى كه بعضى از انواع خمر را بر روى آن پاشيدهاند جايز است؟ و آيا استنشاق دود آن جايز است؟
اگر مصرف آن تنباكو از نظر عرف، استعمال خمر محسوب نشود و باعث مستى و وارد شدن ضرر قابل ملاحظهاى نگردد اشكال ندارد، هر چند احوط ترك آن است.
س 1408: آيا شروع به استعمال دخانيات حرام است؟ اگر فرد معتاد مصرف دخانيات را به مدّت چند هفته يا بيشتر ترك كند آيا حرام است كه دوباره به استعمال آن بپردازد؟
حكم با اختلاف مراتب ضررى كه بر استعمال دخانيات مترتب مىشود، متفاوت مى گردد و به طور كلى استعمال دخانيات اگر به مقدارى باشد كه موجب ضرر قابل ملاحظهاى براى بدن باشد، جايز نيست و اگر شخص مىداند كه با شروع آن به اين مرحله مىرسد نيز جايز نمىباشد.
س 1440: در حسينيهها و مساجد بيشتر مناطق بخصوص روستاها مراسم شبيهخوانى به{. P شبيه خوانى: نمايش وقايع حادثه كربلا است كه بصورت سنتى در يك مكان ثابت و يا در حال حركت در مسيرهاى عزادارى حسينى انجام مى شود. P} اعتبار اينكه از سنتهاى قديمى است برگزار مىشود كه گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، اين مراسم چه حكمى دارند؟
اگر مراسم شبيهخوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشكال ندارند، ولى در عين حال بهتر است كه به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسينى و مرثيه خوانى بر پا شود.
س 1441: استفاده از طبل و سنج و شيپور و همچنين زنجيرهايى كه داراى تيغ هستند در مجالس و دستههاى عزادارى چه حكمى دارد؟
اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جايز نيست ولى استفاده از شيپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد.
س 1442: در بعضى از مساجد در ايام عزادارى از عَلَمهاى متعددى استفاده مىشود كه{. P چوب يا آهن بزرگى است كه به صورت افقى بر روى كتف انسان در جلوى هيئتها و دستههاى عزادارى حسينى به عنوان نوعى شعار حمل مىشود و بالاى آن صفحههاى فنرى قابل انعطافى وجود دارد كه مزيّن به پَر و جواهرات و مجسمه و غيرآنهاست. P} داراى تزئينات زياد و گرانبهايى است و گاهى موجب سؤال متدينين از اصل فلسفه آنها مىگردد و در برنامههاى تبليغى خلل ايجاد مىكند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حكم شرعى در اين رابطه چيست؟
اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و يا براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد كند، اشكال دارد.
س 1443: اگر شخصى عَلَمى را براى عزادارى سيدالشهدا «عليهالسلام» نذر كردهباشد، آيا جايز است مسئولين حسينيه از قبول آن خوددارى كنند؟
اين نذر، متولّى حسينيه و هيئت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمىكند.
س 1444: استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سيدالشهدا «عليهالسلام» با قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى دارد؟
فى نفسه اشكال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند.
س 1445: اگر بعضى از واجبات از مكلّف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود مثلا نماز صبح قضا شود، آيا بهتر است بعد از اين در اين مجالس شركت نكند يا اينكه عدم شركت او باعث دورى از اهل بيت «عليه السلام » مىشود؟
بديهى است كه نمازِ واجب، مقدم بر فضيلت شركت در مجالس عزادارى اهلبيت «عليهم السلام » است و ترك نماز و فوت شدن آن به بهانه شركت در عزادارى امام حسين «عليه السلام» جايز نيست، ولى شركت در عزادارى بگونهاى كه مزاحم نماز نباشد ممكن و از مستحبات مؤكّد است.
س 1446: در بعضى از هيئتهاى مذهبى مصيبتهايى خوانده مىشود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است و هنگامى كه از خواننده مصيبت از منبع آن سؤال مىشود، پاسخ مىدهند كه اهل بيت(ع) اينگونه به ما فهماندهاند و يا ما را راهنمايى كردهاند و واقعه كربلا فقط در مقاتل نيست و منبع آن هم فقط گفتههاى علما نمىباشد بلكه گاهى بعضى از امور براى مدّاح يا خطيب حسينى از راه الهام و مكاشفه مكشوف مىشود، سؤال من اين است كه آيا نقل وقايع از اين طريق صحيح است يا خير؟ و در صورتى كه صحيح نباشد، تكليف شنوندگان چيست؟
نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثابت شده باشد، وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان حال به حسب برداشت متكلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تكليف شنوندگان نهى از منكر است بشرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد.
س 1447: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مىشود بطورى كه صداى آن از بيرون شهر هم شنيده مىشود واين امر منجر به سلب آسايش همسايگان شده است و مسئولين و سخنرانان حسينيه اصرار به ادامه آن دارند، اين عمل چه حكمى دارد؟
اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و جزو مستحبات مؤكّد مىباشد، ولى واجب است برگزاركنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند هر چند با كمكردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد.
س 1448: نظر شريف حضرتعالى نسبت به ادامه حركت دستههاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟
به راه انداختن دستههاى عزادارى براى سيدالشهدا و اصحاب او «عليهم السلام» و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده ومطلوبى است و از بزرگترين اعمالى است كه انسان را به خداوند نزديك مىكند، ولى بايد از هر عملى كه باعث اذيّت ديگران مىشود و يا فىنفسه از نظر شرعى حرام است، پرهيز كرد.
س 1449: استفاده از آلات موسيقى مانند اُرگ (از آلات موسيقى و شبيه پيانو است) و سنج و غير آنها در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
استفاده از آلات موسيقى، مناسب با عزادارى سالار شهيدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود.